Svedbergs varumärke.

Svedbergs

Branding, varumärke, foto.

Mecka Reklambyrå

Svedbergs har tillverkat badrumsmöbler sedan 1962. Ärligt talat, de flesta har någon gång sett sig själva i en Svedbergs-spegel eller spottat ut efter tandborstningen i ett av deras handfat. På något sätt har varumärket hela tiden utvecklats i takt med tiden. Folkliga skulle säkert någon säga. Idag är företaget marknadsledande i Norden och noterat på Stockholms fondbörs.

Utmaning

I en värld där konkurrensen är knivskarp, inte bara från andra badrumstillverkare, utan också från allt som sorteras in under facket heminredning. För det är dit ”hemligrummet” har tagit sig. Badrummet är det nya köket, något man gärna visar upp, något som visar vem man är. Designen är viktig, materialen likaså och typ att lådorna stänger sig själva. Men räcker det för att skapa särskiljning?

 

Lösning

Genom att utforma en noggrant detaljerad brandbook framhävde vi Svedbergs omfattande valmöjligheter och anpassningsförmåga. Vi lade särskild vikt vid hantverk, material och stil, och dessa element genomsyrade bilder, typsnitt och färgval. En mosaiklayout användes visuellt för att förstärka känslan av att kunna välja helt efter individuella preferenser. Denna övergripande strategi stärkte Svedbergs varumärkesidentitet och belyste deras engagemang för valfrihet och skräddarsydda lösningar.