Varumärke, brand,
reklam, film
Linda Petersson
Wide Wings
Vilmers Inhouse
DOP: Kernius Ribikauskas
Copy: Ryan Cook
Esabella Agency
Vilmers är en pålitlig möbeltillverkare från Litauen, men deras varumärke hade under lång tid fastnat i ett föråldrat tänk. De hade svårigheter att nå igenom bruset med en modern approach. Deras innovativa koncept av modulära möbler nådde inte rätt målgrupp. De önskade därför en rebranding där ett trött utseende och en osammanhängande röst skulle bytas ut mot något mer elegant och framåtriktat – något som utstrålade skandinavisk kvalitet och design.
Vilmers har genomgått många förändringar i bolaget sedan starten 1997, men deras produktion och utseende kändes fortfarande föråldrade. I en konkurrensutsatt bransch där trender står i fokus blev det därför extra viktigt att lyfta fram Vilmers styrkor och framåttänkande tillgångar. Det var också avgörande att nå både en trendmedveten målgrupp och en business to business-målgrupp. Dessutom behövde de visa upp sin kompetens inom komfort, som alltid varit en av deras styrkor.
En total rebranding genomfördes där vikten av kvalitet och känsla stod i fokus. Deras kärlek för natur och hållbarhet skulle kombineras med en skandinavisk touch för att skapa en mjuk och avslappnande känsla. Allt från textinnehåll till tekniska produktblad ändrades för att uppdatera varumärket. Vilmers lyfte också fram sin expertis inom komfort, vilket hjälpte dem att differentiera sig på marknaden och tilltala både trendmedvetna och företagskunder.
____
When the world is spinning ever faster around us, we look for clam and harmony in our everyday life. Things that will support a more balanced and comfortable lifestyle. Vilmers is the natural choice to relax both body and mind.
Rest assured.
Take special care of special furniture.
I denna bok finns byggstenarna för Vilmers varumärke. Precis som möblerna de tillverkar, är varje del lika väsentlig som nästa och när de sätts samman är varje individuell del lika viktig som det slutgiltiga resultatet. Denna bok ger dig den kompletta bilden av Vilmers. Den kan användas inom alla aspekter av deras verksamhet, internt i vardagen; för att hitta den perfekta nya medarbetaren, för att fånga känslan av vilka Vilmers är.
Med naturen och komfort i fokus skapades en filmserie som skulle fånga Vilmers varumärke på en ny nivå. Med Vilmers varumärkesresa i åtanke var det viktigt att filmerna skulle kännas mer som ett modehus än som en producerande enhet i Litauen. En soffa med motion-funktion kombinerades med en modern dansare, en grön sametssoffa med grässlätter och en soffa med utomhustyg placerades vid kusten.
I filmserien skapades också material för att visa varumärkets samarbete med designers samt “From Nature to Sofa”, vilket framhävde produktionslinjen i samband med deras hållbarhetstänk.
Regi, styling och idé – Isabella Linder Holmgren (that’s me) tillsammans med Linda Petersson och Vilmers Inhouseavdelning. Inspelade i Litauen tillsammans med Wide Wings.
Kommer snart.