Fight the fake.

Sneaky Steve

Reklam | Kommunikation

Dragster Kommunikation

Sneaky Steve, det genuina varumärket från Göteborg, vände sig till Dragster för att utmana sitt tidigare maskulina rykte och nå en bredare publik. Genom en lekfull kampanj med två rebelliska kvinnor i huvudrollen, lyckades Dragster förändra Sneaky Steves identitet och skapa en äventyrskampanj som hyllade äkthet – Fight the fake.

Bakgrund

Sneaky Steve, ett etablerat varumärke från Göteborg, specialiserar sig på tillverkning och försäljning av skor och skinnprodukter. Med global närvaro strävar företaget efter äkthet och genuinitet, värderingar som grundarna är stolta över och som genomsyrar allt de gör.

 

Utmaning

Vid samarbetet med Dragster stod Sneaky Steve inför en betydande utmaning: att expandera sin målgrupp till att inkludera kvinnor och att omforma varumärket för att ge det en mer somrig känsla. Trots sin framstående position på marknaden var varumärkets tidigare inriktning präglad av en maskulin och mörk estetik, både i varumärket och i marknadsföringskampanjer. Målet var att skapa förändring mot en mer inkluderande och somrig image, samtidigt som den autentiska känslan och coolheten som kännetecknar Sneaky Steve bevarades – att vara “the real deal”.

 

Lösning

Vi skapade en berättelse som kretsade kring två modiga och självständiga kvinnor. Dessa två rebelliska individer ger sig ut på en roadtrip med syfte att bekämpa allt som är oäkta. En central symbol för kampanjen var skyltdockan, vilken de två rebellerna stjäl och förstör längs vägen, representerande kampanjens “FAKE”. Under resans gång möter de oväntade händelser och skapar nya allianser. Kampanjen gestaltades i scener där varje bild var en del av berättelsen.

 

Kampanjen fokuserade på glädje, den rebelliska sommaren och den oväntade roadtripen. Genom bilderna strävade vi efter att låta kvinnorna inta en central plats och framstå som hjältar. För att förstärka budskapet involverade vi musikern och tv-personligheten Julia Frej.